Oma mindfulness-polkuni

Mindfulness on kuin polku, jonka varrella voi törmätä mihin vaan. On töyssyjä ja lepopaikkoja, kiehtovia maisemia ja ylämäkiä. Perillä olet koko ajan.

Oma mindfulness-polkuni alkoi tammikuussa 2014. Kävin työterveyshuollossa, missä työterveyshoitaja teki minulle lyhyen viiden minuutin harjoituksen. Sen avulla huomasin, miten aivot toimivat ja miten itse voin vaikuttaa ajatteluuni. Kun mieli on varattu aistihavainnoille, huomaa stressaavien ajatusten siirtyvän sivuun. Etsin lisää tietoa aiheesta ja sain apua migreenikipuunkin Vidyamala Burchin kirjasta Mielekkäästi irti kivusta ja särystä

Seuraava askeleeni oli osallistuminen MBSR-kurssille Helsingin Psykoterapiainstituutissa. Mielenkiintoista oli joutua kohtaamaan ja käsittelemään erilaisia esteitä, joita ilmaantui harjoittelun edetessä. Suomessa on paljon alan kurssitarjontaa, joten jokainen löytää varmasti oman tyylisensä aina työelämäpainotteisesta tiiviskurssista luovuuden löytämiseen ja retriitteihin.

Mitä enemmän tietoa kertyy, sitä keskeneräisemmäksi itsensä tuntee. Ja sitä tilaa oppii arvostamaan. Huomaan sen nyt kursseja käyneenä ja päivittäin harjoituksia tekevänä. Läsnäolon taidossa on aina opittavaa, sillä jokainen hetki omalla polullasi on ainutlaatuinen ja uusi. Mindfulness on osa arkipäivääni. Se on olennainen lähestymistapa coachauksissani, työyhteisökoulutuksissa ja kaikessa vuorovaikutuksessa.

Osallistuin lokakuussa Mindfulness Summit-virtuaalitapahtumaan, jossa kuvitin luentoja itselleni muistin tueksi. Kokoan ne myöhemmin tänne blogiini. Julkaisin kuvia jo Twitterissä ja tapahtuman nettisivuilla on muutama esitys vielä maksutta katsottavissa. Kuvitukset herättivät huomiota myös maailmalla ja oma esikuvani Vidyamala Burch oli minuun yhteydessä saadakseen omasta haastattelustaan kuvituksen. Ja ilolla sen teinkin!

Tsemppiä omalle mindulness-polullesi, älä säikähdä keskeneräisyyttä vaan käännä se voimavaraksi!

Mindfulness Summit valmennus kuvitus visualisointi polku
Mindfulness kivun helpottajana – Mindfulness Summit 2015

 

Mindfulnessin hyötyjä

  • Keskittymiskyky paranee ja tiedon käsittely tehostuu
  • Luova ongelmanratkaisukyky kehittyy ja mieli on avoimempi, joustavampi
  • Tunneäly ja vuorovaikutustaidot kehittyvät, palautuminen vastoinkäymisistä paranee
  • Stressinkäsittely ja työhyvinvointi kohentuvat
  • Kivunhallinta on helpompaa

Mindulnessiin liittyy uskomuksia, tässä muutama määritelmä niiden oikaisuun

  • Mindfulness ei ole uskonnollista vaikka pohjautuukin buddhalaiseen perinteeseen
  • Mindfulness ei ole mielen tyhjentämistä vaan ajatusten ja tunteiden havainnointia
  • Mindfulness ei positiivista ajattelua, myös negatiivisille ajatuksille on tilaa
  • Mindfulness ei ole vain rentoutumista vaikka keho sitä voi joskus eniten tarvita
  • Mindfulness ei ole pehmoilua vaan sopii hyvin työelämään ja armeiijaan, missä sitä on paljon käytetty
  • Mindfulness ei vaadi sopivaa mielentilaa, aina voi havannoida omaa läsnäoloaan
  • Mindfulness ei ole monimutkaista ja vaativaa vaan se sopii kaikille, eri tilanteisiin

Listaukset soveltaen kirjasta Mindfulness työssä, Antti-Juhani Wihuri, 2014.

Tässä vielä hyvä linkki TED-talkvideoon, jossa hyvin kiteytetään ettei kannata yrittää liikaa:

Don’t try to be mindful – http://www.athomeinyourlife.com/blog/dont-try-to-be-mindful

 

 

Share Button

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *