Mindfulness-alkeet haltuun

mindfulness alkeet kuvitus visualisointi valmennus työhyvinvointi
Mindfulness alkeet – Mindfulness Summit 2015 kuvitusta

Lokakuun ajan on mahdollista osallistua netissä suureen virtuaalitapahtumaan, jossa mindfulness-gurut esittelevät kukin omalta alueeltaan tätä ajankohtaista aihetta. (www.themindfulnesssummit.com) Minä innostuin tapahtumasta viikko sitten, kun kuuntelin ensimmäisen haastattelun ja sen jälkeen olen viettänyt monta antoisaa hetkeä kuulokkeet päässä, samalla piirtäen luentomuistiinpanoja.

Kaikkein antoisin luento minulle on tähän mennessä ollut Shamash Alidinan haastattelu 11.10. Hän on kirjoittanut kirjan Mindfulness for Dummies. Tässä haastattelussa Alidina kertoi hyvin perusteet.

Mindfulness suomennetaan hyväksyväksi, tietoiseksi läsnäoloksi. Yhtä selkeää termiä ei ole. Se selittää miksi käytössä on vielä englanninkielinen termi.

 

Yleisesti midfulnessista on yhtä paljon määritelmiä kuin artikkeleita, mutta yhteistä niille on kaksi seikkaa:
– Tietoisuus nykyhetkestä (present moment awareness) ja hyväksyvä, tietoinen asenne (mindful attitude)

Harjoituksia on monenlaisia ja aloittaessa on tärkeää, että tekee olonsa mukavaksi ja etsii itselleen sopivan harjoittelumuodon. Oikeaa ja väärää ei ole. On tärkeää olla ystävällinen itseään kohtaan, eikä vaatia turhautuneena jonkinlaista valaistuneisuuden tai tyhjän mielen saavuttamista. Hienoa on pelkästään jo se, että huomioi mieleen tulevia ajatuksia.

Jokainen meistä on erilainen, joten kokemuksia mindfulness-harjoituksista on yhtä monta. Rohkeasti vain kokeilemaan!
Alkuun pääsee helpoimmin netistä löytyvillä opastetuilla harjoituksilla:

Suomeksi:
Oivamieli, Helsingin Psykoterapiainstituutti, Leena Pennasen 3 min malliharjoitus, Mindatwork.fi

Englanniksi:
Shamash Alidinan 7-päivän ilmainen, hyvä verkkokurssi, Jon Kabat-Zinnin tunnin kestävä mindfulness-harjoitus.

Voit lisätä omia, hyväksi havaittuja vinkkejä kommenttikenttään!

Share Button

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *